Monday, November 28, 2016

ریویویی بر انیمیشن فرانکن وینی ساخته تیم برتن

فرانكن‌ويني Frankenweenie
كارگردان: تيم برتن. فيلم‌نامه: بيل آگوست. صداپيشگان: چارلي تاهان (ويكتور فرانكنستين)، مارتين شورت (آقاي فرانكنستين)، كاترين اوهارا (خانم فرانكنستين)، وينونا رايدر (السا ون هلسينگ). انيميشن، محصول 2012، 87 دقيقه.
ويكتور كه پسري نوجوان است از آزمايش‌هاي علمي كه در مدرسه‌ ياد گرفته استفاده مي‌كند تا سگ دست‌آموز و دوست‌داشتني‌اش را دوباره زنده كند. اين كار او باعث مي‌شود به شكلي ناخواسته هيولاهاي زيادي از عالم مرگ بازگردند...

در آغوش مهربان مرگ

ظاهراً شكست هنري و تجاري سنگين سايه‌هاي تاريك تلنگري بود تا اتفاق خوشايندي براي تيم برتن و هوادارانش رقم بخورد و يك بار ديگر فيلمي كه به‌تمامي بازتاب‌دهندة دغدغه‌ها و جهان‌بيني اصيل «برتني» است بر پردة سينماها بيايد. فرانكن‌ويني بازگشت آشكار برتن به دهة هشتاد و آغاز پربار دوران فيلم‌سازي‌اش است؛ البته نه‌فقط به اين دليل كه اين انيميشن جديد نسخة تكامل‌يافتة انيميشن كوتاهي به همين نام است كه او در سال 1984 ساخت، بلكه نگاه مهربان و شوخ‌وشنگي كه برتن در سراسر فرانكن‌ويني نسبت به مقولة مرگ جاري كرده بيش و پيش از همه چيز، يادآور يكي از فيلم‌هاي درخشان اوليه‌اش بيتل‌جوس و لحن بازيگوشانة آن است. از طرف ديگر، در فرانكن‌ويني عشق به سينما و به‌ويژه فيلم‌هاي ژانر وحشت موج مي‌زند و هواداران پروپاقرص اين فيلم‌ها از ضيافت دل‌پذيري كه برتن براي آن‌ها تدارك ديده لذت خواهند برد. از دراكولا و فرانكنستين بگيريد تا ون هلسينگ.
بهترين جنبة اثر و آن‌چه باعث مي‌شود تصور كردن كسي جز برتن بر مسند كارگرداني‌اش ممكن نباشد اين‌ است كه فيلم‌ساز همة عناصر وحشت‌آفرين، ارتباط بي‌واسطه با مرگ و زنده شدن مردگان را در لفافة خوشايندي از طنز و قصه‌اي ساده اما پراحساس پيچيده است. فقط اوست كه مي‌تواند چنين ارتباط دست‌يافتني و آساني با جهان پس از مرگ برقرار كند و از خلال اين پيرنگ و فضاي انتزاعي، چنين شخصيت‌هاي دوست‌داشتني و ملموسي خلق كند. برتن چنان با دنيايي كه در فرانكن‌ويني به تصوير كشيده آشناست و چنان شخصيت‌پردازي محكمي از قهرمانش ارائه داده كه مي‌شود ويكتور اين فيلم را نسخه‌اي از خود كارگردان در نظر گرفت؛ انساني سراسر متفاوت با جمع و منزوي كه به سرگرمي‌ها و علومي كه با مرگ در ارتباط هستند علاقه دارد. برتن در مصاحبه‌هاي مختلف از دوران كودكي‌اش صحبت كرده و حتي اشاره كرده كه مثل همين انيميشن، رابطة تنگاتنگي با سگش داشته است. به دليل همين پايه‌ريزي هويتمند و منسجم است كه بعد از مقدمه‌چيني‌هاي اوليه و معرفي فضا و شخصيت‌ها در فرانكن‌ويني، درام كم‌كم اوج مي‌گيرد تا خلاقيت‌ها و ايده‌هاي نوآورانة برتن در قالبي طنزآميز به بار بنشينند. با تماشاي انيميشن جديد برتن مي‌توانيم اميدوار باشيم كه ساختن آن چنان حال سازنده‌اش را خوب كرده باشد كه از اين پس شاهد فيلم‌هاي ضعيفي مثل چارلي و كارخانة شكلات‌سازي و سايه‌هاي تاريك از او نباشيم.
 امتیاز: 7 از 10

No comments:

Post a Comment